Marriott Renaissance Schiphol Airport
Aalsmeer
In opdracht van International Hotel Capital Partners heeft Mulderblauw het ontwerp gemaakt voor het direct aan het Amsterdamse Bos gelegen hotel Renaissance Amsterdam Schiphol Airport.
Het nieuwbouwhotel telt 250 kamers en ligt, zoals de naam al doet vermoeden, op steenworp afstand van luchthaven Schiphol. Renaissance Hotels is een van de luxere lifestyle brands van hotelketen Marriott, en richt zich op de zakelijke reiziger die waarde hecht aan lokale, verrijkende ervaringen tijdens het verblijf. Storytelling is essentieel om voor de gasten een betekenisvol en uniek verblijf te creëren. De publieke ruimten van het hotel omvatten een destination fine-dining restaurant, destination cocktailbar, diverse vergaderfaciliteiten en een 24-uurs fitness.
verbanden
Het gebouw bestaat uit een compositie van opbouwende volumes die een centrale binnenplaats omsluit. De gevel van het hotel is bekleed met een lichte, bonte baksteen met veel reliëf en verspringende metselwerkverbanden. De ramen van de hotelkamers zijn geaccentueerd door messing zijpanelen, verfraaid met een abstract patroon van bladeren. Dit patroon verwijst op subtiele wijze naar het naastgelegen Amsterdamse Bos.
levendige straat
Om direct bij binnenkomst een open en gastvrije sfeer te creëren, hebben wij gekozen voor een dubbelhoog plafond bij de entree van het hotel. De openbare ruimten zijn zowel visueel als fysiek met elkaar verbonden door een ‘straat’, die dankzij een verlaagd plafond een warm en intiem gevoel brengt. In deze straat zijn het restaurant, de bar, de receptie, de vergaderfaciliteiten en de liften naar de kamerverdiepingen te vinden.
jaren 30 typografie
Om een unieke en betekenisvolle ervaring te verwezenlijken, zijn drie verhaallijnen gebruikt als uitgangspunt voor de look & feel van het interieur:
– Het Amsterdamse Bos, gebouwd in de jaren ’30;
– De Stijl, een Nederlandse kunstbeweging die wereldwijd ontwerpers heeft beïnvloed, met Piet Mondriaan als de meest bekende kunstenaar, 1917 – 1931;
– De Amsterdamse School, een expressionistische architectuurstijl die populair was in de periode 1910 – 1930.
De drie thema’s komen tot leven in meubels, afwerkingen, artwork en verlichting. Opvallende lijnpatronen en fascinerende, grafische elementen zijn gebruikt in behang, headboards en kunst. De signage, geïnspireerd op jaren ’30 typografie, leidt de gasten naar de gewenste bestemming.
serene luxe
De kamers bieden de gasten veel daglicht en een rustgevend uitzicht op het Amsterdamse Bos. Ze zijn eigentijds en luxueus ingericht en geven de gasten het gevoel in een ‘home away from home’ te verblijven.
project details.
-
Programma
250 kamers
13.500 m² BVO
550 m² restaurant & bar
350 m² vergaderruimte
480 m² patio
150 parkeerplaatsen -
Formule
Marriott
Renaissance Hotel -
Opdrachtgever
International Hotel Capital Partners
ML Hospitality -
In samenwerking met
Slavenburg Bouw
Pieters bouwtechniek
Overdevest Adviseurs
Amsterdam Signpainters -
Fotografie
Muriel Janssen
-
Fase
Opgeleverd