FonQ
Utrecht
In opdracht van Somerset Capital Partners maakte Mulderblauw het ontwerp voor het gloednieuwe distributiecentrum, de showroom en de kantoren voor webwinkel fonQ.
kantoor & showroom
Bij binnenkomst wordt de gast direct verwelkomd door de opvallende nieuwe huisstijl van fonQ. De showroom en de kantoren zijn zo ontworpen, dat zij de karaktereigenschappen van fonQ ademen. Daarnaast spelen de producten van fonQ een prominente rol in de look en feel. Kenmerken zoals optimistisch, inspirerend, stijlvol, speels en energiek vertalen wij in een helder kleurenpallet, gecombineerd met veel groen en natuurlijke materialen.
Op de begane grond bevindt zich de showroom, waar naast een expositieruimte voor interieurproducten ook een vergaderruimte is gesitueerd. Deze ruimte is vormgegeven als kas, waardoor een buitengevoel wordt gecreëerd en de ruimte een open uitstraling krijgt, zowel van binnen als van buiten. Dankzij deze openheid vindt vermenging plaats van de werknemers en klanten van fonQ. Op deze manier wordt de showroom een ideale plek voor ontmoeten, bespreken en inspireren.
flexibel werken
De kantoren zijn gelegen op de mezzanine en eerste verdieping. Om van de kantoren een dynamische ruimte te maken, is er gebruik gemaakt van kleine, informele zitgelegenheden die afgewisseld worden met werplekken en overlegruimten. Beide verdiepingen zijn voorzien van een open lounge voor informelere gesprekken of ontspanning. Naast een aantal vergaderruimten beschikt het kantoor ook over diverse flexwerkplekken en phonebooths.
Op de hoogstgelegen (tweede) verdieping is een kantine met ruim dakterras gepositioneerd. De kantine bestaat uit een grote diversiteit aan zitgelegenheden en een ruime ‘funzone’ met voetbaltafel, tafeltennis en airhockey. Deze funzone kan omgetoverd worden tot presentatieruimte, waarbij met kleurrijke blokken een tribune gemaakt kan worden.
Uitgangspunt voor het architectuurontwerp is het verbinden van hal en kantoor op een vanzelfsprekende wijze, passend bij de informele cultuur van fonQ. Het gebouw heeft een gunstige ligging op bedrijventerrein Lage Weide in Utrecht, een van de beste distributie hotspots van Nederland.
licht en open
De hal verbergt met haar donkergrijze plint de grote hoeveelheid deuren. Daarboven is een wit-metallic gevelpaneel toegepast die het gebouw een lichtheid geeft die de grote omvang van het pand, in combinatie met de afgeronde hoeken, verzacht. Aan de zichtzijde van de A2 komt het kantoor uit het halvolume. Door een setback op de begane grond ontstaat een beschutte entree die toegang biedt tot de kantoorruimte en de showroom op de begane grond.
Een ruime, glazen ingang voor personeel aan de Atoomweg zijde zorgt ervoor dat de hal zich ook aan deze zijde opent en letterlijk een etalage vormt voor het online woonwarenhuis. De hoge bandramen met verspringende stijlen en houten panelen geven het geheel een speels karakter.
project details
-
programma
406 m² showroom en receptie
3.529 m² kantoor
2.646 m² mezzanine
19.930 m² warehouse
26.215 m² BVO -
opdrachtgever
Somerset Capital Partners
-
Fotografie
Muriel Janssen
-
fase
opgeleverd